Rozpisano przetarg na 15 nowych zeroemisyjnych autobusów międzymiastowych kategorii M3 klasy II z napędem elektrycznym wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania do obsługi przewozów pasażerskich w województwie pomorskim. Czas składania ofert mija 17 marca.
Przedmiotem przetargu Województwa Pomorskiego jest 15 fabrycznie nowych autobusów o przebiegu nie większym niż tysiąc kilometrów i wyprodukowanych w roku dostawy (2025/2026) z aktualnym świadectwem homologacji oraz dostawa, wyposażenie i uruchomienie 10 sztuk dwustanowiskowych mobilnych stacji ładowania autobusów elektrycznych.
Specyfikacja techniczna autobusówKonstrukcja pojazdów i zastosowane rozwiązania mają gwarantować co najmniej 15 lat eksploatacji przy założeniu 80 tysięcy kilometrów średniego rocznego przebiegu ,a zastosowane rozwiązania techniczne muszą być sprawdzone oraz produkowane seryjnie i niezawodne. Konstrukcja autobusów ma umożliwiać eksploatację w temperaturach od - 30°C do + 50°C.
Preferowane wymiary autobusów to: od 11,5 do 12,5 metra długości, od 2,5 do 2,55 metra szerokości oraz maksymalnie 3,5 metra wysokości. Maksymalna waga pojazdów to 19,5 tony. Zamawiający wymaga minimalnej liczby miejsc dla pasażerów w liczbie 50 – w tym co najmniej 39 miejsc siedzących, a 10 dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi. Układ drzwi w zamawianych pojazdach to 1-2-0 lub 2-2-0.
Pojazdy powinny być napędzane silnikiem lub silnikami elektrycznymi o łącznej maksymalnej mocy minimum 230 kW. Rekomenduje się umieszczenie silnika centralnie za tylna osią napędową. Moc ciągła silnika elektrycznego (tj. dla minimum 30 min. pracy) synchronicznego (asynchronicznego) z magnesami trwałymi min. 180 kW lub 140 kW dla każdego z silników zamontowanych w piastach. Układ napędowy wyposażony w układ odzyskiwania energii (rekuperacji) w czasie hamowania i redukcji prędkości dla potrzeb doładowania magazynów energii lub ogrzewania (zależnie od zastosowania rozwiązania technicznego). Preferowana wartość średniego zużycia energii przez autobus powinna wynosić poniżej 0,90 kWh/km.
Energia elektryczna może być magazynowana w akumulatorach, superkondensatorach lub innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Łączna pojemność energetyczna (nominalna) baterii trakcyjnych nie może być mniejsza niż 400 kWh (preferowane więcej niż 480 kWh), a energii dostępnej dla użytkownika (zwanej Ed) - 350 kWh. Zamawiający wymaga gniazda plug-in zlokalizowanego bocznych ścianach autobusu. Złącze ładowania CCS Combo-2.
Specyfikacja techniczna stacji ładowaniaOd tego samego dostawcy województwo Pomorskie chce uzyskać dostawę, montaż i uruchomienie fabrycznie nowych, 10 sztuk dwustanowiskowych, mobilnych stacji ładowania autobusów elektrycznych prądem stałym, o maksymalnej mocy wyjściowej minimum 120 kW (2*60) każda na terenie wskazanym przez Zamawiającego (po dwie na Kościerzynę, Chojnice, Słupsk, Miastko i Gdynię). Wymaga się ładowarek jednego typu - dwustanowiskowe, zewnętrzne typu Plug-in. Ładowarka powinna łączyć funkcję ładowarki podstawowej o mocy dostosowanej do potrzeb ładowania magazynów energii zastosowanych w dostarczanych autobusach w taki sposób, by można było naładować całkowicie rozładowane akumulatory w czasie nie dłuższym niż 5 godzin.
Stacje ładowania (10 szt.) dla autobusów z napędem elektrycznym muszą spełniać między innymi poniższe warunki:
- zabudowa stacji pozwalająca na obsługę dwóch stanowisk (możliwość ładowania jednego lub dwóch autobusów jednocześnie);
- graniczne wymiary obudowy ładowarki związane z planowanym posadowieniem ich na wydzielonych miejscach w danej lokalizacji wynosić powinny odpowiednio: gł. stacji ładowania: max 1500 mm; szerokość stacji ładowania: max 1300 mm; maksymalna waga do 500 kg.
- konstrukcja oraz sposób posadowienia ładowarki na podłożu musi zapewniać jej stabilność;
- wyposażona w dwa gniazda odkładcze dla dwóch osobnych przewodów ładowania;
- zapewniony odpowiedni dostęp w celu wykonania napraw i konserwacji urządzenia;
- zakres temperatury zewnętrznej: od -25°C do +40°C;
- konstrukcja powinna uniemożliwiać ingerencję osób przypadkowych w tym uniemożliwić otwarcie obudowy bez specjalistycznych narzędzi oraz być odporna na próby dokonania aktów wandalizmu, a w przypadku ich zaistnienia ułatwić usunięcie ich skutków;
- konstrukcja musi zapewniać wysoką odporność na korozję – elementy metalowe muszą być ocynkowane lub galwanizowane dodatkowo malowanie proszkowo lub wykonane ze stali nierdzewnej.
Ocena ofert, warunki udziału i terminyWśród kryteriów pod kątem których oceniane będą złożone oferty znajdują się: cena brutto (60%), zabezpieczenie antykorozyjne i trwałość konstrukcji (10%), zużycie energii (10%), pojemność baterii trakcyjnych (10%), zespół napędowy/silnik (5%) oraz termin wykonania zamówienia (5%).
Aby wziąć udział w postępowaniu wykonawca musi wykazać, że w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wykonał należycie a w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych nadal wykonuje, dostawę co najmniej 10 sztuk fabrycznie nowych autobusów niskopodłogowych z napędem elektrycznym, które posiadają niską podłogę bez stopni poprzecznych pomiędzy drzwiami pierwszymi i drugimi oraz bezstopniowe wejście, o łącznej wartości co najmniej 10 milionów złotych brutto.
Termin składania ofert upływa 17 marca. Zamawiający wymaga natomiast, aby zamówienie podstawowe zostało wykonane w terminie maksymalnie do 14 miesięcy od dnia zawarcia umowy, w tym:
- Etap I - dostawa 10 sztuk ładowarek - w terminie do 12 miesięcy od zawarcia Umowy;
- Etap II - dostawa 4 autobusów - w terminie do 12 miesięcy od zawarcia Umowy;
- Etap III - dostawa 11 autobusów - w terminie do 14 miesięcy od zawarcia Umowy.
Jednocześnie Zamawiający zastrzega, iż ostatnia dostawa przedmiotu zamówienia musi zakończyć się maksymalnie do dnia 15 maja 2026 r. (ze względu na fakt, iż środki z KPO muszą być wydatkowane do dnia 30 czerwca 2026 r.).